سه‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۵
۰ نفر

گروه اجتماعی: حد مطلوب فضای آموزشی در ایران 50 درصد کمتر از استانداردهای جهانی است و همچنین فضای حرکتی استاندارد برای دانش‌آموزان حدود5/2 متر است که در ایران برای دانش‌آموزان پسر ۲۶ سانتی‌متر و دختران ۱۷ سانتی متر است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران در باره کمبود فضای آموزشی در جمع خبرنگاران گفت: سرانه فضای آموزشی مطلوب به ازای هر دانش‌آموز 6 تا 8 متر است اما در حال حاضر سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز حدود یک متر است.

محمدحسین ترابی‌زاده افزود:‌ از نظر فضای آموزشی بین فضای موجود و فضای مطلوب فاصله است. فضای مطلوب، فضایی است که از مدرسه یک‌نوبت استفاده شود و زمان ماندگاری دانش‌آموز در مدرسه بیش‌تر شود. البته منابع اعتباری برای رسیدن به فضای مطلوب، سمت و سوی خوبی پیدا کرده است.

برخی کارشناسان معتقدند استان تهران بیش از سایر استان‌ها از کمبود فضای آموزشی رنج می‌برد که به گفته ترابی‌زاده این امر ناشی از مهاجر‌پذیری گسترده و در نتیجه تراکم دانش آموزی زیاد برخی از شهرستان‌های استان تهران است.

جبران بخشی از کمبودها

از سوی دیگر معاون عمرانی آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران از افتتاح 30 هزار کلاس درس در کشور تا مهر 87 خبر داد.

حبیب‌الله بوربور افزود: برای یک نوبته شدن تمام مدارس کشور نیازمند 23 هزار مدرسه با 150 هزار کلاس درس دیگر در کشور هستیم که اعتباری برای ساخت این مدارس نداریم.

وی درمورد تعداد مدارس مورد نیاز احداث در کشور، گفت: میزان این نیاز بر اساس شرایط مختلف متفاوت است، بدین معنی که اگر بخواهیم همه مدارس یک نوبته باشند، باید 23‌هزار مدرسه در قالب 153 هزار کلاس درس به فضای موجود آموزشی، یعنی 100 هزار مدرسه اضافه کنیم.

رئیس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: البته هیچ اعتباری هنوز برای این امر منظور نشده است، حال اگر توسط دولت از مجموع اعتبارات استانی یا توسط خیران این اعتبارات تأمین شود، زمینه یک نوبته شدن همه مدارس به خوبی فراهم خواهد شد.

وی در ادامه اضافه کرد: سال 76، 2 میلیارد تومان برای یک نوبته کردن مدارس اختصاص پیدا کرد که البته این موضوع تا حد قابل توجهی در کاهش چند نوبته بودن مدارس مؤثر بود، اما همچنان نیازمند تأمین اعتبار برای یک نوبته شدن همه مدارس کشور هستیم.

کد خبر 40675

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز